East African Safari Classic Rally 2015
Paweł Molgo, twórca i lider zespołu NAC Rally Team, od lat dzieli swój kalendarz startowy pomiędzy maratony cross-country, rajdy samochodów zabytkowych i wyścigi klasyków. East African Safari Classic Rally 2015 ? jeden z najbardziej prestiżowych rajdów na świecie ? łączy jego wszystkie zainteresowania w jednym.
Rozgrywany w latach 1953-2008 na wschodzie Afryki Rajd Safari przyciągał na start najlepszych kierowców świata ? jego zwycięzcami byli m.in. Ari Vatanen, Carlos Sainz, Tommi Mäkinen, Richard Burns i Colin McRae. Rajd przez wiele lat (do 2003 roku) znajdował się w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata, a potem Rajdowych Mistrzostw Afryki. W roku 2008 odbyła się jego ostatnia edycja, ale mimo to tradycję afrykańskiego wyścigu po Saharze do dziś kontynuują organizatorzy East African Safari Classic Rally, który odbywa się co dwa lata od 2003 roku.
– Niepewni, czy otrzymamy zgodę na start, skierowaliśmy oficjalne zapytanie do dyrektora zawodów ? opowiada Paweł Molgo. ? Klasyczny Rajd Safari jest bardzo elitarny; zawodnicy z reguły otrzymują zaproszenia, a z Polski nikt jak dotąd w nim nie startował. Bardzo się ucieszyliśmy, gdy otrzymaliśmy pozytywną odpowiedź, która dała nam zielone światło do rozpoczęcia przygotowań. A pracy czeka nas niemało.
W ?klasycznym? Safari do startu dopuszczone są samochody wyprodukowane przed 1978 rokiem lub nieco młodsze, ale których konstrukcja nie zmieniła się od daty granicznej. W zawodach dominują więc Porsche 911, Datsuny 260 i Fordy Escorty, ale wymogi te spełnia również Mercedes 450 SLC 5.0 z roku 1979, dumnie noszący tabliczkę z 300. numerem produkcji, który z USA przybył już do warszawskiego serwisu NAC Rally Team, gdzie czeka go kilka miesięcy przebudowy. W tym czasie cywilna wersja auta (z 5-litrowym silnikiem i skrzynią automatyczną) zamieni się w rajdową, z podniesionym zawieszeniem, płytami osłonowymi podwozia, klatką bezpieczeństwa i obspawaną karoserią. Przed wyruszeniem do Afryki samochód zostanie poddany długim i wymagającym testom, tak aby w listopadzie 2015 roku być w pełni gotowy do rywalizacji na szutrowych drogach Kenii.
– Gdy tylko usłyszałem o Safari Classic Rally, natychmiast zapragnąłem w nim wystartować, bo są to zawody, które idealnie łączą wszystkie moje pasje ? mówi Paweł Molgo. ? Teoretycznie jest to bowiem rajd płaski dla samochodów zabytkowych z napędem na jedną oś, ale specyfika terenu wskazuje, że tak naprawdę jest to prawdziwy maraton cross-country, który nierzadko zamienia się w soczystą przeprawówkę ? z przeprawami przez rzeki, błoto i piasek. Zapowiada się nieprawdopodobna przygoda, będzie to dla nas ogromne wyzwanie, ale uznaliśmy, że rajd ten jest w zasięgu naszych możliwości technicznych i budżetowych. Rok 2015 stoi więc pod znakiem Safari, ale zamierzamy również kontynuować nasze starty w europejskich rajdach terenowych.
Zespół nie podjął jeszcze decyzji, kto zasiądzie na fotelu pilota. Na co dzień funkcję tę sprawują wymiennie Janusz Jandrowicz i Ernest Górecki, ale w Kenii główną rolą nawigatora będzie prawdopodobnie… naprawianie auta na trasie. Istnieje więc możliwość, że partnerem Pawła Molgo zostanie szef serwisu NAC Rally Team, a zarazem znakomity kierowca rajdowy ? Piotr Domownik, który wcześniej będzie musiał wziąć kilka dodatkowych lekcji z nawigacji. Wyposażeniem obowiązkowym auta na pewno musi być jednak suto zaopatrzona skrzynka narzędziowa, bo ?przygody? niemal na pewno go nie ominą.
– Wszyscy członkowie naszego teamu są bardzo podekscytowani perspektywą startu w Kenii, gdzie czekają na nas niezwykłe trasy i doborowe towarzystwo ? mówi Paweł Molgo. – W klasycznej wersji rajdu Polacy dotąd nigdy nie startowali; w wyczynowym Rajdzie Safari nasz kraj reprezentował przed laty m.in. Sobiesław Zasada, a także fabryczny zespół Polskiego Fiata. Cieszę się, że ruszę ich śladami pojazdem z tamtej epoki. Będziemy starali wykręcać jak najlepsze czasy, ale panuje powszechne przekonanie, że w rajdzie Safari celem jest przede wszystkim przetrwanie i dotarcie do mety, a jednocześnie przeżycie niecodziennej przygody! Wszystkie te cele zamierzamy zrealizować w stu procentach!