16 Rallye Monte-Carlo Historique 2013 ? powrót do rajdowej przeszłości
Komu nie udało się tego dokonać przed kilkudziesięcioma laty, ten dziś może na chwilę cofnąć się w czasie, by stanąć na starcie słynnego Rajdu Monte Carlo u boku gwiazd dawnej epoki motosportu: Porsche 911, MINI Coopera S czy Lancii Stratos. 16 edycja Historycznego Rajdu Monte Carlo, która rozpocznie się z końcem stycznia 2013, przywróci atmosferę rajdów z lat 60 i 70. Wśród 311 ekip z całego świata po raz kolejny na starcie nie zabraknie polskich załóg, wśród których będą również reprezentanci NAC Rally Team ? Paweł Molgo i Janusz Jandrowicz oraz ich Fiat 125p.
Swój udział w zawodach zgłosili zawodnicy z 29 krajów świata, w tym tak odległych (a czasem wręcz egzotycznych z europejskiego punktu widzenia) jak Australia, Japonia, Kanada, Izrael, USA, a nawet Egipt. Tradycyjnie najliczniejszą ekipę narodową tworzą Francuzi, ale liczba zgłoszeń wskazuje na coraz większe zainteresowanie rajdem w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Rosja, Łotwa, Czechy, Słowacja i oczywiście Polska. Barwy naszego kraju reprezentować będzie aż 10 załóg! Organizatorzy odnotowali na liście zgłoszeń 47 różnych modeli pojazdów ? od najbardziej znanych jak Porsche, Lancia, Alfa Romeo czy Renault Alpine po unikatowe GAZ-y, Moskwicze, Steyr Puch Holdeny, Vazy i Wartburgi. Sześciozałogowa ekipa Polskich Fiatów 125p – jak widać – plasuje się w środku rankingu popularności.
Historyczny Rajd Monte Carlo zarezerwowany jest dla samochodów wzorowanych (również pod względem mechanicznym) na wehikuły, które startowały w rajdzie w latach 1955-1980. Najstarsze z nich, wyprodukowane przed 1966 rokiem, mogą liczyć na preferencyjne traktowanie (niższa prędkość średnia). Fiat 125p Pawła Molgo i Janusza Jandrowicza w tym gronie jest młodzieniaszkiem ? został wyprodukowany w 1976 roku, a rajdówką stał się ? za sprawą Tomasza Jaskłowskiego ? dopiero w… 2011 r.
(CZYTAJ WIĘCEJ:http://www.nacrallyteam.pl/pl/news/45/Z_Barborki_do_Monte_Carlo_za_kierownica_rajdowego_Fiata_125p).
Organizowany od 1998 roku Historyczny Rajd Monte Carlo ma ożywić (dosłownie!) wspomnienie zawodów, które rozgrywane są pod egidą księcia Monako od 1911 roku. Przez lata ich znakiem rozpoznawczym był (dziś już niepraktykowany) ?zlot gwiaździsty? załóg, które startowały w kilku miastach Europy, skąd podążały różnymi trasami w stronę Monte Carlo. W latach 1959-79, a także ? już w cyklu historycznym ? w 2011 i 2012 roku na prestiżowej liście miast znajdowała się również Warszawa. Niestety zbyt mała liczba zawodników, która w 2013 roku zadeklarowała swój start z Placu Teatralnego, spowodowała odwołanie polskiej inauguracji zawodów.
Ostatecznie 16 edycja rajdu rozpocznie się w Kopenhadze i Glasgow (26 stycznia) oraz Barcelonie, Reims i Monte Carlo (27 stycznia). Etapy dojazdowe doprowadzą uczestników do Valence, które na dwie noce stanie się bazą rajdu. W tym czasie załogi rywalizować będą na terenie Górnej Loary i Ard?che. Stamtąd zawodnicy będą kontynuować podróż w kierunku Monako, pokonując po drodze m.in. tradycyjne odcinki specjalne Rajdu Monte Carlo ze startem w Saint-Jean-en-Royans i metą na Col de Corobin. Ostatnim etapem będzie najsłynniejsza, nocna próba Col de Turini znana jako ?noc długich noży?.
Jak dotąd najlepszą lokatą, jaką w Historycznym Rajdzie Monte Carlo zdobyli Polacy, było wywalczone przed rokiem 22 miejsce Stanisława i Andrzeja Postawków, startujących Polskim Fiatem 125p. Wymagająca nawigacja i bardzo trudne warunki drogowe spowodowane atakiem zimy były wówczas dla zawodników ogromnym wyzwaniem, o czym świadczy liczba aż 80 załóg, które nie dotarły do mety rajdu. Zwycięzcą 15 edycji zostali ostatecznie Belgowie José Lareppe i Joseph Lambert, którzy podróżowali Oplem Kadettem GTE z 1978 roku.