NAC Rally Team na starcie Balkan Offroad Rallye
120 ekip wyruszyło w sobote? spod katedry Aleksandra Newskiego w Sofii na trase? rajdu Balkan Offroad Rallye ? najdłuz?szego maratonu off-rodowego w Europie. Na starcie zawodo?w stawili sie? mie?dzy innymi aktualni mistrzowie Polski w rajdach terenowych ? Paweł Molgo i Janusz Jandrowicz reprezentuja?cy barwy zespołu NAC Rally Team, kto?rzy na pierwszym etapie zaje?li 4. miejsce w klasie cross-country.
Polacy doskonale znaja? specyfike? rajdo?w maraton?skich ? niedawno rywalizowali w Silk Way Rally na trasie z Moskwy do Pekinu, a przed rokiem zwycie?z?yli prestiz?owy Africa Eco Race w grupie aut seryjnych, ale jeszcze nigdy nie mieli okazji rywalizowac? w długim rajdzie amatorskim, w całos?ci rozgrywanym na terenie Europy. ? Trasa ?Balkan? o długos?ci 2500 kilometro?w została jakby skrojona pod nasze preferencje ? mo?wi Paweł Molgo. ? Nie jest tak długa jak na Silku (11000 km!), ani zbyt kro?tka, jak to czasem bywa na bajach. Wychodzi z tego taki po?łmaraton, do kto?rego nasz zespo?ł i moje auto ? Toyota Hilux ? sa? chyba dobrze przygotowane. Organizatorzy oferuja? przejazd przez cała? Bułgarie?, kto?ra? pamie?tam z… wakacji, gdy byłem jeszcze dzieckiem. Nigdy nie miałem okazji tu jednak startowac?, a wszyscy, kto?rzy znaja? ?Balkan?, opowiadaja? o przepie?knych miejscach i cudownych krajobrazach. Poniewaz? staram sie? realizowac? swo?j nieformalny plan wyste?po?w we wszystkich licza?cych sie? rajdach na s?wiecie, postanowiłem skorzystac? z wolnego czasu w kalendarzu i spro?bowac? czegos? nowego.
W pierwszym dniu rajdu zawodnicy pokonali etap o długos?ci 263 kilometro?w, w tym dwa oesy: 28- i 45-kilometrowy. I juz? na starcie okazało sie?, z?e rajd amatorski ro?z?ni sie? od zawodo?w organizowanych pod auspicjami federacji FIA, do kto?rych przywykli Polacy. ? Na zawody zapisalis?my sie? ?rzutem na tas?me?? jako jedna z ostatnich ekip i niespodziewanie dla nas… jako jedna z ostatnich ruszylis?my do walki na oesie ? opowiada kierowca Toyoty. ? Musielis?my wie?c zmagac? sie? z duz?a? liczba? o wiele wolniejszych zało?g, kto?re wystartowały przed nami i nie zawsze pozwalały sie? łatwo wyprzedzic?. Jedna z nich ? mimo tra?bienia i migania s?wiatłami ? blokowała nas przez blisko 10 kilometro?w. Troche? szkoda, z?e organizator nie pomys?lał o rozegraniu prologu czy rozstawieniu szybszych i wolniejszych samochodo?w. Ale nie mam do nikogo pretensji. Wiem, z?e na rajdach amatorskich panuja? inne realia i obowia?zuja? niestandardowe regulaminy, kto?re musimy dopiero poznac?. W naste?pnych dniach be?dziemy starali sie? przebijac? do przodu, by mo?c nawia?zac? walke? z najmocniejszymi.
Mimo koniecznos?ci wyprzedzania marudero?w Paweł Molgo i Janusz Jandrowicz, kto?rzy sa? dwukrotnymi mistrzami Polski RMPST, na mecie pierwszego etapu uzyskali bardzo dobry, 4. czas w grupie aut cross-country. Do lidero?w traca? nieco ponad 5 minut. Po?ki co jednak ostroz?nie oceniaja? swoje szanse na kon?cowy sukces: ? Niestety ? poza polskimi zawodnikami ? zupełnie nie znam rywali, z kto?rymi przyjdzie mi sie? mierzyc? ? mo?wi Paweł Molgo. ? Jak widze?, wielu z nich dysponuje autami z mocniejszymi niz? nasz silnikami i duz?ym skokiem zawieszenia. Ale na pewno jak zawsze znajdziemy sobie konkurento?w, kto?rzy sprawia?, z?e walka nabierze rumien?co?w. Dla mnie
Sofia, 10 wrzes?nia 2016
najwaz?niejszym celem jest przez?ycie kolejnej motoryzacyjnej przygody, pokonanie duz?ej ilos?ci kilometro?w w pie?knym terenie, czego przedsmak mielis?my juz? dzis?, i nacieszenie sie? wcia?z? letnimi temperaturami.
W kolejnych dniach rajdu zawodnicy przejada? z zachodu na wscho?d Bułgarii, pokonuja?c w tym czasie ponad 2500 kilometro?w w terenie podzielonych na osiem etapo?w. Ich celem be?dzie miasto Shkorpilovtci połoz?one nad Morzem Czarnym. Startuja?ce załogi podzielone zostały na klasy extreme i cross-country. Dla pierwszych przygotowane zostały przeszkody rodem z rajdo?w przeprawowych, dla drugich ? w tym zespołu NAC Rally Team ? wytyczono szybka? trase? po bezdroz?ach. Atutem ?Balkan? jest jego przestronnos?c? i off-roadowa ro?z?norodnos?c?. Pojazdy walcza? na szutrowych drogach w otwartym terenie, błotnistych s?ciez?kach w lesie, kamienistych szlakach wspinaja?cych sie? na go?rskie przełe?cze, a nawet w kopnym piasku przywodza?cym na mys?l pustynie Afryki.